E vremea paraziţilor, atenţie!!!

Ieri am primit un telefon de la o cunoştiinţă care mă anunţa că a găsit un teckelaş rătăcit pe stradă. Cineva l-a ţinut peste noapte în garaj, iar ieri am mers şi l-am luat. Era tare frumuşel şi blânduţ. Prietenos, iar după câteva minute petrecute împreună a început să se joace cu mine şi a dat chiar să mă pupe. Pe cap avea urme de muşcături de la un câine mai mare, ceea ce mi-a confirmat că a plecat de acasă după mirosul de femelă în călduri şi s-a "duelat" cu alt mascul. Avea şi căpuşe pe el, una chiar umflată rău de m-am speriat când am văzut-o.
Apoi, venind cu el pe stradă, m-a oprit un domn care mi-a spus că de mai bine de o lună îl vede vagabondând. Mă gândesc că dacă cineva îi purta de grijă, l-ar fi căutat.


Nu ştiam ce să fac cu el, la ţarcuri nu-l puteam duce că sunt mulţi şi nu ar fi fost bine primit ca nou venit, aşa că l-am dus la colega în garaj. Din păcate nici la ea nu putea fi ţinut pentru că şi acolo sunt mulţi, orice nou venit este tratat cu "suspiciune" şi în plus, exista pericolul ca să fugă în momentul în care se deschidea poarta mare. Aşa că l-au dus la un vecin care îşi dorea un "şoricar".  O să merg în vizită pe la el, să văd cum se simte acolo. E tare drăgălaş. Chiar mă gândeam că dacă nu aş fi avut gaşca mea de maidanezi, deja puteam aduna o gaşcă de teckelaşi doar din cei găsiţi până acum.

Zilele trecute am uşurat-o pe Murdărici de blana-i lungă şi grea. Era plină de scaieţi şi de noroi uscat care atarna ca nişte ţurţuri. Nu am reuşit să-i fac poză pentru că e foarte sperioasă şi am avut nevoie de toate forţele, adică eu &soţul ca să o putem ţine la tuns. Şi aşa i-a ieşit o tunsoare în trepte, că m-am grăbit să nu o stresez prea tare. Oricum după ce am terminat-o, a plecat din curte. Ieri a revenit şi când am sosit acasă şi m-am uitat la ea, am observat că avea, doar pe bot, vreo 5 căpuşe. Am preparat imediat o soluţie din 2 fiole rămase de anul trecut şi am îmbăiat-o. Eu nu mă pricep la scos căpuşe şi mă tem să încerc ca nu cumva să le rup şi mai rău să-i fac. Bineînţeles că după acest tratament neplăcut, donşoara noastră iarăşi s-a supărat şi a întins-o. Sper să revină să văd dacă a avut vreun efect soluţia.

Şi pentru că e sezonul paraziţilor, am să copiez de pe blogul Maya şi Momo un articol despre pericol ce poate să apară odată cu căpuşele...

BABESIOZA
Babesioza este o boala parazitara datorata infestarii globulelor rosii de catre babesoide. Denumirea bolii si a protozoarelor deriva din numele savantului roman Victor Babes. Infectia se transmite prin intepatura de capuse apartinand unor specii variate. Sub forma sa benigna, care se intalneste frecvent in SUA, babesioza se traduce prin febra, astenie, transpiratii si dureri musculare. In Europa, ea survine mai ales la subiectii care au suferit ablatia splinei; in acest caz este vorba de o forma grava care se manifesta printr-o anemie acuta, care apare brutal, si printr-o insuficienta renala severa.

TRANSMITERE: Babesioza se transmite prin muscatura capuselor deja contaminate cu sange de la animalele bolnave. Capusele nu sunt paraziti permanenti. Acestea, dupa prindere, muscatura si hranirea cu sange (perioada care poate dura pana la cateva zile) se desprind de pe animal pentru a se transforma in urmatoarea forma evolutiva. Acest comportament le confera posibilitatea ca pe parcursul vietii lor sa transmita boala mai multe animale.
Dupa muscatura babesiile intra in circulatia sanguina a animalului si apoi in celula rosie pe care ulterior o vor distruge.

MANIFESTARE SI SIMPTOME: Un animal bolnav poate sa manifeste sau nu unul sau mai multe din urmatoarele semne: voma, anemie, urina de culaore rosie, febra, lipsa poftei de mancare, diaree intermitenta, slabire, letargie. La examenele clinice si paraclinice se mai poate observa splenomegalia, insuficienta hepatica si / sau renala.
Dupa infestarea gazdei, parazitul distruge celulele rosii, aceasta determinand aparitia diferitelor semne clinice:
- anemia
- splenomegalie si hepatomegalie
- letargie
- icter
- mucoase palide
- la caini - febra (la pisici nu a fost intalnita)
- vasodilatatie, tahicardie
- urina hemoragica

DIAGNOSTICARE: Un simplu examen hematologic poate releva prezenta parazitului in interiorul celulelor rosii, element definitoriu pentru diagnostic. Medicul dumneavoastra veterinar ar trebui sa va recomande un examen hematologic cel putin o data pe an.

TRATAMENT: BABESIOZA se trateaza cu ajutorul unor derivati de imidocarb (substanta activa), a caror doza si frecventa de administrare trebuie stabilite de catre medicul veterinar. Totusi, inainte de a incepe tratamentul trebuie realizate teste biochimice sanguine si eventual o ecografie abdominala, pentru a evalua starea si functionalitatea diferitelor organe, pentru a stabili impactul pe care il va avea acest tratament asupra animalului.Tratamentul asociaza, in afara de indepartarea capusei, care ramane prinsa in piele mai multe zile, transfuzii sangvine, metode de epurare a sangelui prin rinichi artificial si antibiotice.

PREVENTIE: Principala masura pe care un proprietar o poate lua pentru prevenirea babesiozei este deparazitarea externa corecta, adica cu substante eficiente, in cantitatea recomandata de medicul veterinar si cu frecventa corespunzatoare fiecarui produs. Doar tinand capusele departe de animal vom putea preveni aceasta boala.

Comentarii

  1. Babesioza se trateaza mult mai usor si mai sigur cu clindamicina.Imizolul prezentat pe mai toate blogurile este un medicament periculos adesea ineficient si care nici nu permite formarea imunitatii de catre organismul care trece prin boala.Sunt cazuri in care animalul moare din cauza imidocarb-ului.Daca doresti mai multe informatii da-mi un semn.

    RăspundețiȘtergere
  2. Anca, mereu voi dori mai multe informatii. Spre exemplu, inainte sa se imbolnaveasca grav cainele, care ar fi semnele care ar trebui sa imi atraga atentia? LA catelusa pe care am descoperit 5 capuse doar pe bot, care e cam libertina si aventuroasa, ii place viata pe strada, oricat am incercat eu sa-i ofer totul la noi, chiar si o casuta cu doua camere. Vine si pleaca si aduce tot felul de surprize cu ea. In cazul ei, ce ar trebui sa urmaresc?

    RăspundețiȘtergere
  3. Salut Brindusa !
    Am vazut ca ai scris ca pt capuse ai preparat o solutie si ai facut baie catelului .Pt economie de timp si pt mai mare eficientza ,eu cred ca cel mai bun si dpdv financiar ,este PARAKIL -ul .Ani in urma puneam la catei mei si la cateii de-afara ,apoi astaprimavara m-am interesat daca merge si la pisici si merge si uite ca s-a facut un an de cind le-am dat cu medicamentul asta si n-au nici zare de purece sau altceva .
    Bafta si numai bine !

    RăspundețiȘtergere
  4. @Daniela: ce este Parakil-ul, solutie? CUm se aplica?

    RăspundețiȘtergere
  5. Parakil este o solutzie groasa intr-un flacon mic de plastic ,flacon ca la oculoforte sau ivermite .Anul trecut cind am luat eu era cam 17 ron ,se pune cite 2 picaturi pe kg ,nu una cum scrie pe flacon .Se pune dupa ceafa unde animalul nu poate sa se linga ,dai blana un pic la oparte si pui si apoi masezi un pic ,ea se raspindeste apoi pe intreaga pielea si cad totzi parazitzii .Eu cind puneam la ciini de afara care erau plini de capuse ,pina a doua zi nu mai aveau nimic .
    La noi ani de zile ,avind multe pisici -cumparam doar praf din ala -ectocid (nu luam fiole din alea scumpe despre care am auzit ca acum nici nu mai dau randament ) -nu era bun ,doar ametea un pic puricii si aveam un -seara cind stateam la tv -despuricam pisicile :) ,acum nu mai gasim nici urma de purici .

    RăspundețiȘtergere
  6. @Daniela: multumesc mult de sfat. O sa caut si eu, mai ales ca mi-e mult mai accesibil pt 6 caini, d.p.d.v. financiar.
    Anca, care este parerea ta despre acest produs?

    RăspundețiȘtergere
  7. Off ,sint cam zapacita si mereu grabita si am mincat un cuvint ,vroiam sa zic ca ,inainte aveam un ...ritual ,cu despuricatul pisicilor .Brindusa ,da cautare pe google la acest produs ,este mai mult in engleza ,dar stiu ca te descurci (eu mai putzintel),dar nu-tzi face probleme ,nu e deloc toxic , eu am dat si pe pisicutze f mici .

    RăspundețiȘtergere
  8. @Danilea: Multumesc mult pt sfaturi. Cei care cresc animale de ani buni asa cum o faci tu, stiu multe din propria experienta. Mult succes in ceea ce faci.
    Apropo... nu te cuprinde vreodata deznadejdea cand vezi cate animalute ai adunat? Pe mine si pe colege ne mai apuca cateodata, mai ales cand vedem ca se termina hrana si nici bani nu mai avem. Apoi ne zicem ca am strans prea multi caini si nu mai facem fata, iar dupa ce o sa ii dam spre adoptie ne oprim.
    Asta spunem de fiecare data, dar apoi iarasi o luam de la inceput.

    RăspundețiȘtergere
  9. Ba da Brindusa ,ma apuca de multe ori deznadejdea ,disperarea...De exemplu ,saptamina trecuta intr-una din zile ,lucram in gradina -puneam seminte de una de alta si ma tot gindeam ce ma fac eu ca sacul cu mincare a ajuns la fund si cutia cu pastile se termina (fac un tratament costisitor pisicilor )si pina barbatumeu ia banii tocma'miine .M-am tot gindit eu asa de-mi pocnea capu de durere ,mi-e cam greu aici la tzara ,in oras de multe ori si amanetam cite ceva ,insa nu prea pot pleca ,mai ales acum ca am scos pisicile in tzarc ,tzarcul e acoperit si deausupra insa sint eu paranoica ,mi-e frica sa plec sa le las singure 2 ore .Si cum iti spuneam de ziua aia cind eram disperata ,seara cind am venit la comp ,am citit ca o tinara din bucuresti mi-a trimis 100 ron ,am plins de bucurie .
    Am inteles-nu stiu daca zic bine ,ca tu ai infiintzat asociatie ,poate te descurci mai binisor,macar uneori -zic si eu .

    RăspundețiȘtergere
  10. Parakil-ul este un produs romanesc facut in Voluntari pe care il lauda multa lume. Am lucrat foarte putin cu el. Are ca substanta utila fipronilul, ca si Frontline-ul, dar se pare ca are mai multa eficienta ca acesta. In ultimul timp, am observat ca produsele romanesti merita tot respectul. Incearca-l la toate animalele tale.

    RăspundețiȘtergere
  11. Parakil-ul este un produs romanesc pe care nu
    l-am folosit personal dar am auzit numai lucruri bune despre el.In ultimul timp produsele romanesti merita tot respectul. Solutia pe care ai folosit-o la Murdarici'si-a facut treaba si ce ai gasit pe ea nu mai sunt viabile .In locurile pe care le-ai observat cred ca evorba doar de o reactie locala la intepatura .Daca insectele s-au rupt si a ramas ceva in interior locul ar fi mai umflat.Daca au fost sau nu purtatoare de boli ...nu avem cum sa stim.

    RăspundețiȘtergere
  12. @Daniela: eu am inteles, asa cum imi mai spunea cineva pe blog, ca trebuie sa credem in ajutorul Lui Dumnezeu si sa nu ne pierdem speranta nici o clipa. Si noi avem multe momente grele, chiar acum trecem prin asa ceva cu asociatia, dar ma rog mult ca dreptatea sa triumfe. Nicioadata nu doresc raul altuia, dar cer sa se faca dreptate. Si uite, doar in ultimele zile, tocmai cand mi-era sufletul atat de incarcat, au aparut pe blog 2 persoane noi, pe care le simt foarte speciale, Anca & Paula, apoi tu - pe care te stiu si te admir de mult pt ceea ce faci - ai povestit atat de frumos despre framantarile tale. Cand vezi ca nu esti singur in aceasta batalie, parca prinzi putere si curaj de a merge mai departe. Sa nu crezi ca daca noi avem asociatie este mai simplu Din contra, noi suntem voluntari-sponsori si, in plus, suntem mult mai expusi, avem mult mai multe legi de respectat si, daca nu suntem pe placul cuiva, ne trezim cu diverse controale pe cap. Apoi se intampla sa mai cadem la mijloc intr-un conflict intre medici veterinari care nu se simpatizeaza, iar noi incercam sa-l mediem pt ca sa nu aiba de suferit animalutele noastre. Vorba colegei mele, ne-am apucat de treaba asta, nu mai putem da inapoi pt ca am legat-o de destinul nostru. Asta e, mergem mai departe.
    Iti doresc multa putere de munca, incredere si credinta. Te pup

    RăspundețiȘtergere
  13. @Anca: multumesc Celui de Sus ca mi te-a scos in "drum", Iti multumesc foarte mult (din nou!!!) pt explicatiile complete. Am sa incerc si eu cu incredere solutia recomandata de Daniela. Ma bucur ca exista asa ceva si ca e atat de accesibila d.p.d.v. financiar. Deja imi faceam ganduri de unde sa mai trag niste banuti sa le fac la toti ai mei deparazitarea externa. Acum m-am linistit.
    Mai am o intrebare: de cateva zile mi-a aparut o alergie pe piele. Eu sunt alergica la diversi factori, dar pana acum alergia se manifesta doar in aparatul respirator. Acum mi-a aparut pe piele,mai precis pe brate si pe gat. Un medic veterinar mi-a spus azi ca s-ar putea sa fie din cauza parazitilor, pt ca lucrez cu animale. Si totusi, toti sunt deparazitati. Pt ca eu nu lucrez, nu am asigurare medicala, deci nu imi permit sa merg la medic. De aceea te intreb pe tine ce mi-ai putea recomanda in acest caz?

    RăspundețiȘtergere
  14. e o intrebare grea . Eu nu sunt in masura sa te sfatuiesc .Nu intra in competenta mea.Alergiile sunt un domeniu foarte vast .Depinde si de felul in care arata ceea ce ti-a aparut pe piele. Dar poti sa-ti iei o doza de Zentel de la farmacie .Eu fac acest lucru cam o data pe an.Si ca sa nu ai probleme ia si un antialergic.

    RăspundețiȘtergere

Trimiteți un comentariu

Vă mulțumesc pentru gândurile și cuvintele frumoase. Orice alt comentariu va fi șters.

Postări populare de pe acest blog

Glandele perianale și complicațiile de la posteriorul câinelui

Torsiunea gastrică - o afecțiune ce-ti poate ucide rapid animăluțul dacă nu ești pe fază

În atenţia posesorilor de patrupede - Tusea de Canisă